Friday, February 26, 2010

Dunia Animasi Malaysia


Posting ini sengaja saya ambil sekedar contoh buat pemerintah kita bahwa di malaysia animasi mendapat perhatian khusus dari pemerintahnya.

Pada 13 Januari lalu, saya berpeluang menonton screening filem Geng Pengembaraan Bermula yang turut dibintangi Upin & Ipin yang comel itu. Bertempat di panggung Cathay Cinileisure, Damansara. Terimakasih Les’ Copaque Production terutama kepada Zarin (atau dikenali sebagai mediahorizon yang juga salah seorang ahli pergh. :D )
poster_geng_med
Upin & Ipin adalah watak popular yang tidak perlu di perkenalkan lagi. Bahkan merupakan satu ikon kejayaan industri animasi 3D tempatan.
Kecomelan dan kenakalan mereka, kepetahan berbicara dua beradik kembar ini boleh saya katakan sebagai satu fenomena baru dalam dunia animasi Malaysia. Tambahan pula dengan tagline trademark popular mereka iaitu “Betul betul betul!” atau pengulangan  1 perkataan sebanyak 3 kali berturutan dengan intonasi yang sama. Selain itu, lambang kejayaan siri Upin dan Ipin antaranya ialah ia telah di-pirate-kan merata-rata!. Hatta ke pelusuk kampung dan felda!. Selain itu ringtone ‘betul betul betul’ nya juga selalu didengari.
Memandang dari sudut › Continue reading
Share and Enjoy:

Let See Our Great Local Artist Talent!

Pergh.com Character Redesign Battle Is Hotter Than Ever!
Malaysia Boleh!
Look at the image above . They are all winner! Believe it or not! They are all Malaysian with international’s standard of skills. They are! dare to battle each other!.. They are! our local talented artist. The battle is always ON!. Do you had the same skill? Do you dare to fight?
GOOD NEWS: The battle’s room now open to public view (not require to login as before) for more exposure! You’re absolutely FREE TO VIEW IT, free to tell story about it.. but you’re never allowed to stole the image and make it yours!. (unless you had a proper permission from their respective owners!. ) TQ.
There’s hundreds (right now and increasing) more great image in the Battle Forum!


Saya telah berpeluang melawat Cannes hari ini untuk bertemu dengan para peserta MIPCOMM, satu daripada acara perdagangan tahunan terbesar dunia untuk bidang pembangunan kandungan multimedia. Saya bersyukur kerana lawatan kerja saya ke Paris bertembung dengan penganjuran MAPCOMM untuk tahun ini dan saya dapat pula meluangkan masa untuk mengunjungi dan bertemu dengan mereka yang menjadi tokoh utama di dalam industri kandungan Multimedia di Cannes.
Pembangunan kandungan, khususnya animasi digital adalah satu industri yang berpotensi luas di zaman Siber ini dan saya berkeyakinan bahawa ini adalah satu bidang yang wajar kita terokai sepenuhnya. Seperti yang dinyatakan di dalam ucapan saya bertajuk "Developing Content for the World", saya memaklumkan kepada para peserta MIPCOMM bahawa industri pembangunan kandungan di Malaysia sedang berkembang pesat dengan penyertaan lebih daripada 200 syarikat yang menjana pendapatan lebih daripada USD200 juta dan mewujudkan lebih daripada 7,000 pekerjaan kreatif yang bernilai tambah tinggi. Saya dengan senang hati telah menjelaskan kepada mereka akan hasil penerbitan animasi bertaraf dunia seperti Saladin, Upin & Ipin dan ABC Monster yang mana semua hasil pembangunan dan penerbitan ini melibatkan bakat kelahiran Malaysia sendiri.
Saya benar-benar berkeyakinan bahawa pembangunan kandungan digital, khususnya animasi berkualiti tinggi adalah satu bidang yang mana ramai daripada rakyat Malaysia mampu lakukan dengan cemerlang. Saya memang sedar bahawa terdapat begitu ramai tenaga muda Malaysia di luar sana yang sangat kreatif. Saya tahu ramai daripada remaja kita memiliki imaginasi penuh warna-warni dan mereka berbakat untuk memindahkan imaginasi tersebut kepada perwatakan animasi yang ceria berserta jalan cerita yang begitu menarik. Jika kita memfokuskan kepada industri ini dan memupuknya dengan baik, banyak peluang akan terbuka kepada tenaga muda Malaysia yang sedemikian, samada dari kota raya mahu pun dari kawasan perbandaran untuk memanafaatkan kebolehan artistik mereka sebaiknya dan menjana pendapatan yang lebih baik untuk diri mereka. Serentak dengan itu, sumbangan mereka tersebut akan melonjakkan Malaysia ke tahap yang lebih tinggi di dalam industri kandungan digital. Mana tahu, mungkin satu hari nanti kita akan muncul sebagai pusat kandungan animasi untuk rantau ini.
Melihatkan kepada potensi ini, kerajaan melalui MDeC telah menambah pembiayaan untuk industri ini dan telah memulakan satu program khas yang dinamakan MAC3 atau Pusat Kandungan Kreatif Multimedia yang menyediakan pembiayaan untuk peluang-peluang penerbitan bersama animasi, permainan komputer dan pembangunan kesan khas visual. Saya berharap syarikat-syarikat Malaysia akan menggunakan sepenuhnya peluang ini untuk meningkatkan keupayaan penerbitan mereka dan untuk mendapatkan rakan usaha sama di peringkat global. Memenuhi semua ini, saya juga berharap bahawa mereka akan memberikan fokus khas kepada mengenal pasti dan memupuk bakat tempatan animasi dan pembangunan kandungan di kalangan rakyat Malaysia, terutamanya para remaja yang berpotensi membawa animasi Malaysia kepada tahap yang lebih tinggi.
Saya berasa gembira kerana telah dapat bertemu dan menjemput syarikat-syarikat antarabangsa untuk melabur dan meningkatkan penyertaan di dalam industri pembangunan kandungan Multimedia di Malaysia. Saya percaya masanya telah tiba untuk kita menceburkan diri di dalam industri ini secara besar-besaran dan benar-benar berharap yang syarikat-syarikat Malaysia merebut dan menggunakan sepenuhnya semua peluang yang ada di hadapan mata mereka sekarang.
 

Upin & Ipin

Satu peningkatan yang baik utk Industri Filem Animasi Malaysia tatkala aku menonton filem ini. Teknik2 yang canggih di gunakan..Hebat jugak anak Malaysia ni kan? Walaupun tidak sehebat Hollywood but kita boleh berbangga dengan filem animasi ini... Aku tergerak hati nak tonton bila kawan aku yg selalu bz arituh cuti sem n free lah pulak... Izwwan AKA Wan ajak aku g so aku on je lah... Dah lama x hang out sama...Last tgk wayang tuh ngan dia time cite "Anak Halal"..bayang kan lama gak kanz??? Aku x nak ulas lanjut ttg filem Geng Upin & Ipin ni coz korang kene tgk sendiri... Bantulah sikit Industri Filem Tempatan kita....sapa lg kan kalu bukan kita.....


No comments:

Post a Comment

ailahkan anda memberi komentar disini dengan bijaksana

Guestbook

My Blog List

  © Blogger template 'Ultimatum' by wallpapers 2008

Back to TOP